Halverwege de herfst maakte ik kennis met Tim Thomaes en Melanie Asselmans van Dans! Dichter! Dans! Tim is zakelijk leider en oprichter van het podium voor literair-muzikale performances, en Melanie is projectmedewerker bij de organisatie. De kleine vzw heeft momenteel geen kantoor, daarom troffen we elkaar online. We hadden het over het combineren van muziek en woord, het selectieproces waarmee ze aan de slag gaan, en de voldoening die voortkomt uit het kunnen bieden van een podium aan jonge makers.
“Het is geweldig om te weten dat we een podium kunnen bieden aan stemmen die dat verdienen” - Melanie
Wat maakt Dans! Dichter! Dans! zo bijzonder?
Tim: Wij bieden een platform voor beginnende literaire makers die willen samenwerken met muzikanten, iets wat elders in Vlaanderen en Nederland niet op dezelfde manier wordt gefaciliteerd. Daarbij bieden we coaching en streven we naar kwaliteit, zodat de optredens ook op andere podia kunnen verschijnen. Hierdoor kunnen onze artiesten ook buiten ons platform kansen krijgen.
Hoe is Dans! Dichter! Dans! ontstaan?
Tim: Ik zocht 9 jaar geleden zelf een podium waar ik kon optreden met mijn teksten en een muzikant. Ik trad vaak op in Nederland, maar woonde in België en wilde ook graag in Antwerpen een podium vinden. Helaas vond ik geen geschikt podium dat zo'n concept ondersteunde. Toen dacht ik, misschien ben ik niet de enige die zoiets zoekt, en besloot ik zelf een platform op te richten waar iedereen met muzikanten kon samenwerken. Dat vond ik uiteindelijk veel interessanter dan zelf op het podium staan, en zo is het gegroeid.
“Ik vind het ongelofelijk interessant om samenwerkingen met muzikanten op het podium tot stand te zien komen” - Tim
Is Dans! Dichter! Dans! meteen als festival gestart?
Tim: Het begon eigenlijk in kleine cafeetjes. Maar het werd snel populair, waardoor we naar een groter café moesten verhuizen en daarna naar een concertzaal van jeugdhuis Kavka in Antwerpen. Daar programmeerden we ook bands en trokken we soms wel 200 man. We draaiden lang zonder budget, een nuloperatie waar artiesten niets betaald kregen. Toen dat niet meer werkbaar was, besloten we te professionaliseren en een VZW op te richten. Het was een zoektocht om subsidies te verkrijgen, maar drie jaar geleden hebben we met een goed plan structurele partners gevonden. Nu zijn we bijna drie jaar verder en worden we langzaam opgepikt door sommige festivals. We zien nog veel potentie en moeten blijven volhouden om door te breken.
Hoe verloopt het selectieproces voor de artiesten die deelnemen aan Dans! Dichter! Dans! ?
Melanie: Ons selectieproces varieert afhankelijk van de tijd en middelen die we beschikbaar hebben. Idealiter werken we met een open call gelinkt aan het thema van het festival, omdat dit een breder scala aan talenten aantrekt en een meer transparante selectie mogelijk maakt. Maar door de tijdsdruk en onzekerheid rond subsidies, is het niet altijd mogelijk om deze methode te gebruiken. We hebben daarnaast ook een doorlopende open call die altijd open staat.
Als er geen gethematiseerde open call is, kijken we naar de aanmeldingen van de doorlopende open call, en zoeken we op basis van eerdere inzendingen en aanbevelingen uit het netwerk. We bespreken ook kandidaten die opvielen, maar niet eerder gekozen werden, en vragen hen eventueel om nieuwe teksten in te zenden.
Is het selectieproces voor muzikanten hetzelfde als voor spoken word artiesten?
Tim: Voor muzikanten werken we samen met conservatoria, waarbij studenten zich kunnen inschrijven voor een keuzevak. We letten hierbij op de samenstelling van de band om te zorgen voor een goede balans tussen de verschillende instrumenten, zoals een drummer, bassist en gitarist. Dit proces is minder intensief dan dat voor spoken word artiesten.
Melanie, sinds wanneer werk jij voor Dans! Dichter! Dans!?
Melanie: Ik ben in mei 2022 begonnen. Mijn eerste betaalde job als schrijver was dankzij Dans! Dichter! Dans!, iets wat ik nooit zal vergeten. Ik ben een grote fan van Kae Tempest en poëzie op muziek was altijd een droom van mij. Toen ik hoorde dat ik mocht meedoen, was ik dolblij. Later kreeg ik een mail dat ze hulp nodig hadden en sindsdien werk ik mee als projectmedewerker. Mijn rol evolueert nog steeds, maar ik ben vooral betrokken bij toekomstige evenementen. Dat combineer ik dan met halftijds leerkracht Nederlands zijn voor anderstalige volwassenen en ben ik veel bezig met schrijven, ook bij Hyster-X, een inclusief makerscollectief voor vrouwelijke en non-binaire makers.
“We hebben spoken word en muziek over taalgrenzen heen kunnen brengen” - Tim
Hoe werkt het Dans! Dichter! Dans! team?
Tim: Ik doe zelf de zakelijke kant. Ik maak de dossiers, beheer de budgetten, coördineer projecten met partners, zorg voor de communicatie naar de artiesten en het publiek. Ik werk samen met Stefanie Huysmans-Noorts, die als artistiek leider het artistiek-inhoudelijke deel bepaalt. Dat betekent dat ze zetelt in het selectiecomité, de dramaturgische lijn van de avond bepaalt en de spoken-word artiesten coacht. Daarnaast werken we met een muzikale spil, dat is Ruben De Maesschalck. Hij coacht de muzikanten in het proces. Lynn Van Kerckhove doet social media en ik spring bij waar nodig. Melanie is projectmedewerker en coördineert de evenementen. We vergaderen af en toe, maar het meeste werk gebeurt via WhatsApp en e-mail. We hebben geen kantoor, dus we moeten flexibel zijn.
Melanie: Het is een kleine, open en informele sfeer waarin we werken. We kennen elkaar goed, wat helpt bij de communicatie. Ondanks de informele setting, blijven we professioneel en luisteren we naar elkaar, zelfs als we het oneens zijn.
Wat is voor jullie een hoogtepunt geweest?
Melanie: Voor mij is het zien van mensen die schitteren op het podium het meest voldoening gevend. Elke keer als ze van het podium komen, stralen ze. Het is geweldig om te weten dat we hen dat podium kunnen bieden, want er zijn zoveel stemmen die dat verdienen.
Tim: Ik ben het daar helemaal mee eens. Een bijzonder moment voor mij was onze meertalige editie van Dans! Dichter! Dans! op Poetik Bazar. We hebben spoken word en muziek over taalgrenzen heen kunnen brengen, iets wat ik altijd al wilde doen. Het liet een kracht van ons concept zien die we daarvoor nog niet hadden benut.
Wat is jullie meest recente literaire ontdekking?
Melanie: Mijn meest recente ontdekking is het nieuwste album van Brihang. Ik hou van de combinatie van muziek en poëzie en vind zijn werk prachtig. Het is voor mij een vorm van literatuur.
Tim: Ik ben momenteel gefascineerd door de kortverhalen van Mariana Enriques. Haar horrorverhalen, die maatschappelijk geëngageerd zijn, vond ik bijzonder indrukwekkend.
Meer Dans! Dichter! Dans! vind je terug op hun website. Benieuwd hoe een Dans! Dichter! Dans! avond er uit ziet? Hier kan je de aftermovie van de vorige editie bekijken.
Comments