Op één van de eerste herfstdagen reis ik naar Turnhout, waar Heleen Driesen me aan de ingang van het Speelkaartenmuseum opwacht. Heleen is sinds augustus 2023 coördinator van Stripgids, dé gids door de intrigerende wereld van het beeldverhaal, in tijdschrift, op podia, en in de stad. Heleen geeft me een rondleiding door het museum, waar ze af en toe een flexbureau inpalmt. In het museumcafé Vijven en Zessen installeren we ons in een zetel, en vertelt ze me over de passie van haar team, en de hoeveelheid aan vormen die een strip kan aannemen.
Door Lora De Baeremaeker
We proberen een zo breed mogelijke invulling te hanteren van wat strips zijn en hoe we die met het publiek kunnen delen.
Hoe doet Stripgids aan literair organiseren?
Onze geschiedenis begon in 1974, wat betekent dat we volgend jaar ons 50-jarig jubileum vieren. In die begintijd waren we vooral gericht op het maken van het tijdschrift Stripgids Magazine, hoewel het er toen heel anders uitzag dan nu. Door de jaren heen heeft het tijdschrift verschillende vormen aangenomen. Vandaag is het echt een kwaliteitsblad en gevestigde waarde. Onze oorsprong ligt in Turnhout, een stad met een rijke geschiedenis op het gebied van drukkerijen en strips. Intussen ontplooien we onze werking over heel Vlaanderen en zelfs over de landsgrenzen heen. Met de evolutie van het striplandschap en de grafische sector is ook Stripgids geëvolueerd, onder aansturing van enkele bevlogen individuen.
Hoe ontwikkelde Stripgids zich door de jaren heen?
We zijn gegroeid uit het magazine, maar ondertussen zijn alle aspecten van onze werking even belangrijk geworden: expo’s, lezingen, salons, prijzen…, We proberen een zo breed mogelijke invulling te hanteren van wat strips zijn en hoe we die met het publiek kunnen delen. We ontvingen in het verleden al subsidies van Vlaanderen, waarmee onder andere ook de Bronzen Adhemar in het leven werd geroepen, een prestigieuze prijs voor de beste stripauteur in de Lage Landen die we nu nog steeds uitreiken. Deze subsidies vielen tijdelijk weg, maar recent hebben we ze weer weten te verwerven, grotendeels vanwege onze inspanningen om te professionaliseren.
We werken met een diverse groep mensen met verschillende achtergronden en expertise, maar met een gedeelde liefde voor strips.
Hoe werkt Stripgids?
Ons team bestaat uit een mix van gepassioneerde vrijwilligers en enkele betaalde krachten. Iedereen draagt op zijn manier bij aan de organisatie van de verschillende activiteiten die Stripgids organiseert, zoals het Rock Paper Pencil festival in samenwerking met de stad Turnhout en de provincie Antwerpen, of één van de Stripgids Salons, waarbij we een podium bieden aan stripauteurs om in gesprek te gaan over hun werk. Daarnaast organiseert Stripgids exposities, workshops en een eigen Academie, en werken we samen met diverse partners zoals het Stripmuseum in Brussel, kunstopleidingen als LUCA School of Arts, en de Vlaamse culturele centra en bibliotheken. Onze aanwezigheid in de Warande omvat het Vlaams Documentatiecentrum voor de Strip Jan Smet, dat naslagwerken en tijdschriften over strips herbergt. Ons doel met al onze acties is om het stripnetwerk te versterken en een platform te bieden voor stripmakers en liefhebbers. Dat doen we met een diverse groep mensen met verschillende achtergronden en expertise, maar met een gedeelde liefde voor strips. Onze activiteiten zijn verspreid over verschillende locaties in Vlaanderen, maar we reiken soms ook over de taal- en landsgrens.
Hoe ben jij bij Stripgids terechtgekomen?
Ik ben afgelopen zomer, in augustus, gestart in mijn functie bij Stripgids. Met onze erkenning als literaire organisatie kwam er immers ruimte vrij voor de aanstelling van een coördinator. Daarnaast ben ik ook copywriter en journalist, en schrijf ik dus zelf ook. Ik probeer de verschillende rollen die ik inneem zo goed mogelijk te organiseren. Zoeken is het zeker, maar ik ben er mijn weg in aan het vinden.
De mensen die zich voor Stripgids engageren zijn enorm gedreven en gepassioneerd, dat maakt dit zo’n fijne organisatie om voor te werken.
Hoe zie je de toekomst van Stripgids?
Mijn doel is om de organisatie verder te structureren. We willen de verscheidenheid aan activiteiten behouden, maar tegelijkertijd meer focus aanbrengen en een duidelijke visie ontwikkelen. Daar zijn soms heel praktische tools voor nodig, zoals een gedeelde Sharepoint of een nieuw ontwerp van de website, aangepast aan de huidige werking en doelstellingen. Maar één van de grootste kenmerken van Stripgids is dat de organisatie echt drijft op passie, en dat wil ik koste wat het kost bewaren. De mensen die zich voor Stripgids engageren zijn enorm gedreven en gepassioneerd, dat maakt dit zo’n fijne organisatie om voor te werken.
Heb je zelf een fascinatie voor strips?
Absoluut, hoewel mijn kennis misschien niet zo diep is als die van sommige anderen in het team. Mijn rol is vooral om het team te coördineren en ervoor te zorgen dat we als organisatie samenwerken en groeien. Maar strips zijn zeker een fascinerende wereld om te verkennen en ik leer elke dag weer bij.
Wat is jouw meest recente literaire ontdekking?
Ik heb recentelijk "De Terugkeer van de Wespendief" van de Nederlandse stripauteur Aimée de Jongh ontdekt. Het is een diepgaand verhaal dat laat zien dat strips niet per se licht en vrijblijvend hoeven te zijn, maar op een heel directe manier ook ontroerende onderwerpen kunnen behandelen. Het boek heeft een zekere weemoedigheid die ik erg mooi vind.
Zin in meer Stripgids? Surf naar hun website!
Comments