top of page

Een nieuwe wind bij Behoud de Begeerte 

Tijdens één van de eerste lentedagen bel ik aan bij Behoud de Begeerte, die hun kantoren hebben naast de Permeke bibliotheek in Antwerpen. Ik word er ontvangen door Matthias Dillen, die in januari 2023 Leander Coorevits opvolgde als zakelijk leider. Dat markeerde meteen ook een grote verandering voor Behoud de Begeerte, want na 40 jaar staat er geen Coorevits meer aan het roer. We spraken over nieuwe dynamieken, het belang van oog voor detail, en de raakvlakken tussen literatuur en muziek. 


Tegenwoordig ligt een fysiek boek maar heel kort in de rekken van een boekhandel. Door dat naar een podium te brengen, kan je de levensduur van een boek verlengen

Je bent nu bijna 4 maanden aan de slag als zakelijk leider bij Behoud de Begeerte. Hoe gaat dat tot nu toe?

De afgelopen maanden zijn bijzonder spannend geweest, zowel voor mij als voor de organisatie. Dit jaar markeert een nieuw tijdperk, want voor het eerst is er geen Coorevits meer betrokken bij Behoud de Begeerte, waardoor de dynamiek toch anders aanvoelt. We missen hun expertise en ervaring, en dat heeft geleid tot een fase van heroriëntatie binnen de organisatie. Het is een periode van aanpassing, waarin we opnieuw moeten leren hoe we op een effectieve en efficiënte manier kunnen samenwerken. Voor mij betekent dit dat ik nu langzaam kan beginnen met het ontwikkelen en implementeren van nieuwe initiatieven. Voorheen lag mijn focus vooral op het operationele aspect, zoals het draaiende houden van de zakelijke kant van de producties. Maar nu krijg ik meer ruimte om creatieve ideeën uit te werken en samen met het team te kijken naar de toekomst van Behoud de Begeerte.



Hoe bekend was je met Behoud de Begeerte voor je aanstelling?

Ik had al enkele voorstellingen bijgewoond, en kende Leander al een beetje vanuit mijn vorige baan bij Literatuur Vlaanderen, waar we een paar keer samengewerkt hadden. Maar ondanks die voorkennis is het toch een compleet nieuwe ervaring om nu zelf deel uit te maken van het team. Ik was natuurlijk al op de hoogte van de grote producties zoals Saint Amour, en ik was ook bekend met de verhalen die je dan hoort waaien over het op tour gaan met auteurs, wat mij altijd aansprak om bij deze organisatie te gaan werken. Dat rock ‘n roll gehalte vond ik zeker interessant. En als muzikant en liefhebber van literatuur voelde ik me meteen aangetrokken tot de manier waarop Behoud de Begeerte deze twee werelden samenbrengt.


Ik ben enorm trots op het vermogen van Behoud de Begeerte om kwaliteit te leveren, ongeacht de omvang van het project

Wat zijn de grootste projecten voor Behoud de Begeerte?

Dit voorjaar hebben we enkele opmerkelijke projecten gehad, waaronder natuurlijk Saint Amour, onze jaarlijkse productie die altijd veel aandacht trekt. Daarnaast was er ook de Herman de Coninck Prijs, maar ook nieuwe initiatieven zoals Uitgelezen, dat we samen met onder andere VIERNULVIER in Gent organiseren, zijn van groot belang voor ons. Het is geweldig dat we onze activiteiten nu ook buiten Antwerpen kunnen uitbreiden en op die manier een breder publiek kunnen bereiken. Wat mij persoonlijk erg aanspreekt, is de diversiteit van onze projecten. We gaan van grote, bekende producties zoals Saint Amour tot meer intieme, kleinschalige projecten zoals ‘De Wetten’ in Permeke. Deze flexibiliteit en het vermogen om kwaliteit te leveren, ongeacht de omvang van het project, daar ben ik echt trots op.


Fictie kan soms angstaanjagend dicht bij de realiteit komen

Hoe komen samenwerkingen met auteurs meestal tot stand?

Dat is een mix van reactieve en proactieve benaderingen. We ontvangen vaak vragen van uitgeverijen en auteurs. Tegenwoordig ligt een fysiek boek maar heel kort in de rekken van een boekhandel. Daarom zijn wij vaak een platform om de levensduur van een boek te verlengen, dat kan je dan doen door dat op een podium te brengen. Maar we zijn ook actief op zoek naar auteurs voor onze eigen programma's. Steven Heene, onze artistiek leider, speelt hierbij een belangrijke rol. We hebben onze vaste producties waarvoor we specifiek auteurs benaderen die binnen het concept passen. Maar we zijn ook selectief als het gaat om eenmalige voorstellingen. Het is een balans tussen ons eigen programma en verzoeken van buitenaf. We willen de kwaliteit van onze producties altijd hoog houden, dus we nemen de selectie van auteurs heel serieus.



Wat brengt de toekomst voor Behoud de Begeerte?

Met ons 40-jarig bestaan in gedachten, denk ik dat we vooral onze unieke positie in het literaire en landschap willen behouden. We hebben een rijke geschiedenis en een sterke reputatie opgebouwd, maar we hebben geen zin om op onze lauweren te rusten. We willen ons meer profileren als een literair productiehuis en buiten het traditionele cultuurcircuit treden. We willen nieuwe stemmen ontdekken, het canon heroverwegen en literatuur op onverwachte plekken presenteren. Onze focus blijft het podium, maar we willen ook nieuwe presentatievormen verkennen. Dit betekent dat we meer gaan investeren in digitale media en andere moderne technologieën om ons publiek te bereiken. Maar tegelijkertijd willen we ook trouw blijven aan onze roots en de kernwaarden van Behoud de Begeerte. Het is een spannende tijd vol nieuwe mogelijkheden en uitdagingen, maar we zijn vastbesloten om onze identiteit te behouden en onze missie voort te zetten.


Wat maakt Behoud de Begeerte uniek?

Wat Behoud de Begeerte echt uniek maakt, is onze aandacht voor details en kwaliteit. We besteden veel tijd en moeite aan het zorgvuldig plannen en uitvoeren van onze producties, en dat zie je terug in het eindresultaat. Alles op het podium is tot in de puntjes verzorgd, met oog voor de kleinste details. Maar ook de manier waarop we auteurs behandelen, met respect en zorg, draagt bij aan onze identiteit. We zien auteurs niet alleen als bronnen van inspiratie, maar als gelijkwaardige partners met wie we samenwerken om een unieke en onvergetelijke ervaring te creëren voor ons publiek. Dit alles maakt dat mensen een voorstelling van Behoud de Begeerte kunnen blijven herkennen.


De muzikale en literaire wereld zijn verschillend, maar hebben ook veel raakvlakken. Behoud de Begeerte is zo’n raakvlak

Je haalde daarnet al even aan dat je ook muzikant bent, en dat literatuur en muziek je twee grootste passies zijn. Hoe verhouden die werelden zich tegenover elkaar?

Het zijn heel verschillende werelden, maar ze hebben ook zeker raakvlakken. Ik denk dat Behoud de Begeerte zo’n raakvlak is. We werken vaak samen met muzikanten en componisten om onze voorstellingen te verrijken. Het is een wisselwerking die beide disciplines verrijkt en verdiept, en die leidt tot nieuwe en verrassende creaties.


Ik denk ook dat mijn ervaring als muzikant een grote invloed heeft op mijn kijk naar productie. Als muzikant weet ik hoe belangrijk het is om goed voorbereid te zijn en om aandacht te besteden aan elk detail van een optreden. Ik begrijp de behoeften en uitdagingen van artiesten, en dat helpt me om onze producties vanuit hun perspectief te bekijken. Ik weet ook dat artiesten tijdens producties heel veel tijd besteden aan wachten (lacht). Dus dat wachten proberen we tot een minimum te beperken. 



Wat is je meest recente literaire ontdekking?

Dat is Prophet Song van Paul Lynch. Dit boek heeft me echt overdonderd met zijn rauwe en meeslepende vertelstijl. Het verhaal speelt zich af in Dublin, waar een gezin wordt geconfronteerd met de dreiging van een autoritair regime. Lynch weet op indringende wijze de beklemmende sfeer van die tijd en plaats te vangen, en schuwt daarbij niet om de donkere kanten van het menselijk bestaan te tonen. Wat dit boek zo bijzonder maakt, is de combinatie van poëtisch taalgebruik en rauwe emotie. Het is een verhaal dat je bij de keel grijpt en niet meer loslaat, en dat je nog lang nadat je het hebt gelezen, blijft achtervolgen. Het herinnert ons eraan dat fictie soms angstaanjagend dicht bij de realiteit kan komen, en dat literatuur een krachtig middel is om de wereld om ons heen te begrijpen en te veranderen.


Benieuwd naar meer Behoud de Begeerte? Snuister even rond op hun website.


Comments


bottom of page